مداحی های جدید-محرم92-مداحان بزرگ کشور

دانلود کلیپ کرب زنی محله شعربافان(شورامحله)

دانلود کلیپ کرب زنی محله شعربافان(شورامحله)

 

کرب زنی در ایران کم نظیر یا بهتر بگوییم بی نظیر است و این مراسم در شهر لاهیجان، از دیرباز به طور ویژه و با شکوهی توسط عزاداران محله «شعربافان» (شوراب محله‌ای‌ها) اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری لاهیجان به نقل ا ایسنا، برخی(اهالی شعربافان) معتقدند مرحوم محمد ابراهیم غبرائی( متخلص به فانی) در سفری که اواخر قرن ۱۲ هجری شمسی به کربلا داشت، این نوع ویژه عزاداری را دید و پس از جست‌و‌جو درباره تاریخچه و فلسفه وجودی آن در بازگشت به شهر خود (لاهیجان) با توجه به طبع شعری که داشت ریتم‌های جدیدی برای آن ابداع کرد و مرثیه‌هایی به زبان فارسی برای آن سرود و آن را در شب‌های دسته محله شعربافان به اجرا در آورد.

[hitasoft_player id=7]

دانلود کرب زنی شب هشتم محله شعربافانَ
حجم فایل:۱۲مگابایت
پسوند:Flv

 کرب زن‌ها در حالیکه اکثرشان لباس سیاه به تن دارند پاره چوبی استوانه‌ای شکلی به سنگینی ۴۰۰ تا ۶۰۰ گرم که از میان به دو برابر تقسیم شده و هر پاره تسمه‌ای چرمی پیکر خود دارد که در کف دست جای می‌گیرد و با تکه چرمی که به پشت دست بسته می‌شود و دست کرب زن در میان آن قرار می‌گیرد با حرکات مخصوصی این دو تکه چوب را در زیر پا و پشت سر خود در حالیکه خم و راست می‌شوند با ضرب آهنگ خاصی، یکنواخت به هم زده و به صدا در می‌آورند(با وزن مرثیه‌ای خاصی که مرثیه خوان‌ها آن را می خوانند آنها را به هم می‌کوبند و قسمتی از مرثیه را به عنوان جواب مرثیه، تکرار می‌کنند) یک چیزی شبیه به شکل عزاداری جنوبی که با سر و صدای فراوان آلات فلزی است.

این رسم علاوه بر لاهیجان در سبزوار، سمنان نیز اجرا می‌شود ولی آن‌ها با شیوه‌ای متفاوت کرب‌ها را بر‌هم می کوبند. این مراسم در شب هشتم و همچنین در روز عاشورا توسط محله شعربافان اجرا می‌شود.

دو روایت برای این مراسم روایت می‌شود؛ این رسم بر جا مانده از دوران سیاوش است. آن روز که پیکر خونین سیاوش را از توران به ایران می‌آورند سوگوارانی که در پی او روان بودند سنگ بر هم کوفته و مویه می‌کردند.

یکی دیگر از رسومات این شهرستان در بامداد روز عاشورا، برخی از سوگواران که خواسته‌ای در دل دارند ظرفی از خرما برداشته و در هر نان تمیجان (نانی بومی و ساخته شده از برنج است) چند دانه خرما قرار داده و دور نان را با کلش(ساقه برنج) پیچیده و میان نزدیکان و همسایگان پخش می‌کنند تا شاید خواسته‌ شان بر آورده شود. این مراسم را مردم لاهیجان برات می‌نامند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: کرب زنی، ،
برچسب‌ها: دانلود کلیپ کرب زنی محله شعربافان(شورامحله),
شنبه 21 ارديبهشت 1392  23:46  به قلم :   میلاد غلامی  ™